Яка ж молодь потрібна сучасному суспільству? Сучасному суспільству потрібна молодь, здатна позитивно самореалізовуватись, адже наш час потребує лідерів нової формації – компетентних, відповідальних, здатних мислити самостійно і неординарно, генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення.
Ось чому необхідно в школі здійснювати пошук і підтримку тих, хто має організаторські здібності, усвідомлює себе потенційним лідером, чиї особисті переконання спрямовані на активну участь у громадському житті. За цих умов організація учнівського самоврядування в школі є надзвичайно актуальною.
Робота в учнівському самоврядуванні – важливий шлях і умова залучення молоді до усіх перетворень, що відбуваються у нашому суспільстві. Найвідчутніші результати у формуванні соціально-компетентної особистості школяра дає активна участь в роботі учнівського самоврядування.
Саме тому важливого значення набуває технологія організації учнівського самоврядування в школі, яка б сприяла розвиткові лідерських задатків школярів, створювала належні умови для набуття практики досвіду активної участі в громадському житті класу та школи, де учні мають можливість вільно висловлювати свої думки, набувати знання і навички, які стосуються прийняття рішень і спілкування для того, щоб розв’язувати завдання, які відповідають потребам сьогодення. Отже, технологія організації учнівського самоврядування сприяє всебічному розвиткові особистості школяра.
Організація учнівського самоврядування в школі відбувається в кілька етапів.
Перший етап.
Організаційна робота.
Сутність технології організації учнівського самоврядування на цьому етапі полягає:
- Вивчення нормативно-правової бази учнівського самоврядування.
- Вивчення науково-методичної літератури з даної проблеми.
- Визначення моделі учнівського самоврядування в школі.
- Визначення структури учнівського самоврядування.
Другий етап
Технологія організації учнівського самоврядування в школі
Учнівське самоврядування в школі регламентує свою діяльність на підставі нормативно-правових актів. Одним із них є «Положення про учнівське самоврядування Красноріченської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів». Учнівське самоврядування в школі має двохступеневу структуру – класну та загальношкільну. Всебічний потенціал для учнівського самоврядування виявляємо у згуртованому учнівському колективі – класі. Класні збори як орган учнівського самоврядування будує свою роботу шляхом вибору активу класу та представників у сектори учнівського самоврядування, які діють в кожному учнівському колективі.
У вересні проходять учнівські збори в класах на тему: «Учнівське самоврядування в дії», де учні обирають актив класу та формують сектори учнівського самоврядування, враховуючи здібності кожного учня до тієї чи іншої ділянки роботи, таким чином всі учні класу охоплені громадською роботою за інтересами. Клас делегує представника в загальношкільний парламент учнівського самоврядування. Бути представником в парламенті – це велика довіра і відповідальність. Результати виборів у класі зазначають у протоколі.
Третій етап
Моніторинг діяльності учнівського самоврядування
Учнівському самоврядуванню школи вдалося виконати великий обсяг цікавої і корисної роботи, провести колективні творчі справи, урізноманітнити навчання та дозвілля учнів, допомогти їм відкрити себе у нових напрямках. Загалом, кожен отримав шанс прийняти безпосередню участь у житті школи.
Зокрема:
- Учнівське самоврядування залучається до участі в навчально-виховному процесі. Кожного понеділка інформаційний сектор готує тематичні лінійки, таким чином учні школи дізнаються більше про відомих людей, події, свята, нашої держави, тощо.
- Традицією школи є вітання вчителів, а також вчителів-ветеранів з нагоди Дня вчителя.
В цей день учнівське самоврядування зранку по-святковому зустрічає вчителів, організовує виставку композицій «Квітковий вернісаж», кульмінацією свята стає концерт.
Кожного року учні приєднуються до акцій милосердя «Подаруй дітям радість» та «Збери портфель товаришу «На протязі навчального року проводять інші акції милосердя, за потребою.
- Учнівське самоврядування долучається до проведення різноманітних вечорів відпочинку, літературних конкурсів, літературно-музичних композицій, інтелектуальних ігор, тематичних виставок.
- Учнівське самоврядування активно приймає участь у різноманітних проектах.
- Долучається до проведення просвітницької та профілактичної роботи серед школярів.
- Учнівське самоврядування доклало чимало зусиль для проведення у школі новорічної акції «, яка містила в собі велику кількість цікавих заходів.
Діяльність учнівського самоврядування відображається в шкільній газеті, сайті школи,де учні школи мають змогу побачити фоторепортажі зі свят, колективних творчих справ, здобутки учнів у навчання і спорті та цікаві сторінки із життя учнів школи чи класу.
Четвертий етап
Впровадження інновацій в технологію організації учнівського самоврядування
Інноваційні форми роботи в учнівському самоврядуванні визначаємо таким чином, щоб вони забезпечували:
- розвиток нестандартного мислення з використанням набутих знань;
- розвиток креативності кожного учасника процесу (розвиток творчих здібностей школяра);
- розвиток навичок пошукової, самостійної та колективної діяльності;
- позитивний емоційний настрій учня.
Впроваджувати інновації в учнівське самоврядування необхідно різноманітного спрямування, враховуючи вікові особливості учнів. Для прикладу: організована гра з елементами інноваційних технологій, тренінги, учнівські проекти, колективні творчі справи та інше.
Отож, учнівське самоврядування є цікавим шкільним життям, воно стосується способу творення шкільного колективу і кожного учня зокрема.
Виконуючи ту чи іншу ділянку роботи в учнівському самоврядуванні, школярі набувають досвіду творчого вирішення питань колективного життя, вчаться приймати рішення і бути відповідальними, розвивають соціальну активність, проявляють себе в конкретній справі. |