Мультфільм 1 та мультфільм 2 про конфлікт
Мета уроку:
а) навчальна - сприяти формуванню уявлень учнів про конфлікти, види і причини; створити умови для розуміння сенсу конфліктів (позитивного і негативного).
б) розвиваюча - створити умови для висловлення учнями власної думки, розвиток аналітично-синтетичних навичок.
в) виховна - сприяти розвитку соціальної та комунікативної компетентності, аналітичного мислення, активності, рефлексивних здібностей учнів виховання активної життєвої позиції.
Тип уроку: відкритий урок.
Хід уроку:
Вступна частина
Спілкування - це те, що супроводжує людину на життєвому шляху. Але не всі можуть його подужати . Сьогодні ми зануримося в таємниці спілкування разом з вами.
Коли люди спілкуються між собою,разом навчаються або граються,у них можуть винукнити суперечності,які і називають конфліктами.
- Які асоціації виникають у вас зі словом "конфлікт" (сварка, суперечка, бійка, війна, неприязнь, крик, сльози ...)?
Спасибі за відповіді. Всі ці дії і переживання пов'язані з конфліктами.
- Що ж таке конфлікт?Дайте визначення конфлікту зі свого особистого досвіду.
Під конфліктом розуміється ситуація,в якій стикаються неспівпадаючі інтереси одного або декількох учасників.
Конфлікт - це природний і неминучий елемент процесу спілкування. У ньому є як негативні, так і позитивні сторони. Я пропоную вам визначити їх (бесіда).
До негативних сторін конфлікту можна віднести руйнування стосунків між людьми, стрес, погіршення здоров'я.
З іншого боку, конфлікт - це джерело розвитку, сигнал до зміни, можливість зближення, розрядки напруги.
Виділяють такі типи конфлікту:
Внутрішньоособистісні: Цей тип конфлікту можна описати як власний, персональне протистояння. В даному випадку бере участь в ньому тільки одна людина - ви.
ПРИКЛАД: Ти повинен підготуватися до контрольної роботи з математики на завтра, а по телебаченню показують цікавий фільм.
Міжособистісні: це суперечка, що виникає між двома людьми з будь-якої причини
ПРИКЛАД: Друг взяв у тебе книгу і обіцяв повернути її через тиждень. З тих пір минув місяць, а він її так і не повернув. А вона дуже потрібна тобі для підготовки домашнього завдання. Вчора ти подзвонив йому додому і нагадав про книгу, він клятвено обіцяв її принести. А сьогодні говорить: «Вибач, я забув, куди її поклав, і тепер не можу її знайти».
Міжгрупові: виникають між соціальними групами, причому як всередині, так і за її взаємодії з оточенням.
ПРИКЛАД: Ваша компанія усі вечори проводить на лавочці у дворі вашого будинку. Одного разу, вийшовши погуляти, на вашій лавочці ви побачили групу незнайомих вам молодих людей.
Спробувавши пояснити їм, що це ваше місце, ви почули грубість на свою адресу.
- Якими можуть бути шляхи розв’язання конфлікту?
Кожна група має запропонувати вихід із ситуації, що склалася, і відповісти на запитання.
Після виступів груп вчитель підводить учнів до розуміння того, що існує три шляхи виходу з конфлікту:
- Конструктивний (гумор,поступки,компроміс,співробітництво,усвідомлення позиції сторін).
- Деструктивний (погроза,насильство,брутальність,приниження,перехід на особистості, розрив відносин).
- Ігнорування (відхід від розв’язання проблеми).
Для того щоб краще зрозуміти,що таке конфлікт,які існують варіанти вирішення конфліктних ситуацій я пропоную вам переглянути невеличкі сюжети на нашу тему (переглядають два видео про конфлікт та два варіанти його вирішення).
Обговорення:
Як же потрібно себе поводити,щоб запобігти конфлікту?
- Бути доброзичливим і дружелюбним.
- Не пліткувати і не давати нікому образливих прізвиськ.
- Не вступати у суперечки.
- Якщо ти помітив,що співрозмовнику неприємна тема розмови,зміни її. Якщо ж тобі неприємна розмова,спробуй ввічливо,але наполегливо припинити її чи обернути все в жарт.
- Не вказувати людині в присутності інших на її недоліки.
- Не вирішувати конфлікти бійкою.
- Бути справедливим,готовим визнати правоту іншої людини.
Давайте перевіримо,як ви можете вирішувати конфліктні ситуації?
Вправа «Ситуації»
1 ситуація: уяви собі,що ти зайшов до класу,а за твоєю партою сидить інший учень. Як можно вирішити цей можливий конфлікт мирним шляхом?
2 ситуація: ти позичив однокласнику свою річ, а він повернув її зламаною. Як ти вчиниш?
3 ситуація: хлопчик Юрко попросив свого друга Євгена допомогти на контрольній роботі з математики. Але Євген встиг вирішити тільки своє завдання,тому не зміг допомогти. Юрко за контрольну роботу отримав «2». Покажіть можливі варіанти виходу з конфлікту.
4 ситуація: твій однокласник взяв у тебе зошит щоб переписати пропущений урок і забув принести тобі його. За те,що ти прийшов на урок без зошита,учитель відповідно ставить тобі незадовільну оцінку. Покажіть можливі варіанти виходу з конфлікту.
Як ви вважаєте які потрібно виконувати правила,коли ви спілкуєтесь з ровесниками?
- ставитись до співрозмовника з повагою,намагатись слухати й чути його;
- спілкуватися доброзичливим тоном;
- розподіляти час спілкування порівну,давати висловитись і іншому;
- не перебивати співрозмовника;
- якщо нема чого сказати,то краще помовчати.
Вправа «Картина конфлікту»
Тепер я пропоную поділитися вам на пари. Кожній парі потрібно намалювати «конфлікт»,як ви його собі уявляєте,але при цьому ви повинні триматися за один олівець.
По закінченню пари демонструють свою роботу.
Обговорення:
- Чи важко вам було виконувати завдання?
- Чи змогли ви домовитись відносно малюнка?
- Чи намагався хтось взяти керівництво на себе?
- Чи виникали суперечності в процесі виконання завдання?
Вправа «Дерево побажань»
Дітям пропонується на листочках написати свої побажання своїм однокласникам,щоб не виникало конфліктних ситуацій,та приклеїти на «Дерево побажань»
Підсумок уроку.
Ось і підійшов до кінця наш урок. Давайте проаналізуємо, чому кожен з вас навчився.
- роблять висновки: дізналися, що таке конфлікт, причини, види конфліктів, позитивні і негативні сторонни.
Так, сьогодні ми розширили наше уявлення про конфлікт, його ознаки, причини і види. Прийшли до висновку, що конфлікт - це не завжди погано, у нього є і позитивні сторони. Як поводитися в конфліктній ситуації і як знайти шляхи виходу з неї. Потрібно вчитися вчасно розпізнавати зародження конфлікту, бути терпимими до іншого. Я дякую вам за вашу активність, співпрацю. |