Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого- фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи.
Система навчання і виховання має забезпечувати всі умови для всебічного розкриття творчого потенціалу обдарованої дитини, створювати можливості для прояву її власної активності, самостійного руху й самоорганізації.
Проте ідентифікувати обдарованість дуже складно. В першу чергу тому, що важко відповісти на запитання: кого вважати обдарованим? Особливо якщо пошук відбувається серед дітей і молоді в період, коли їхні потенційні можливості ще остаточно не виявилися.
Обдаровані діти характеризуються:
- наполегливістю,
- надзвичайно розвиненою працьовитістю,
- глибоким і стійким інтересом до певної діяльності.
Обдарованість – це не просто високий коефіцієнт інтелекту чи висока креативність,це поєднання трьох основних характеристик:
- інтелектуальних здібностей,
- креативності,
- наполегливості.
Існують критерії за якими можна визначити обдарованість дитини .
Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони:
- часто "перескакують” через послідовні етапи свого розвитку;
- у них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні;
- рано починають класифікувати і категорувати інформацію, що надходить до них;
- із задоволенням віддаються колекціонуванню. При цьому їхня мета – не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підстановках;
- мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття;
- можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них;
- дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять будь-яких обмежень свої досліджень;
- у ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв’язки, робити правильні висновки;
- можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються” в своє заняття, якщо воно їм цікаве;
- мають сильно розвинуте почуття гумору;
- постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу;
- визначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно;
- часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію;
- їм бракує емоціонального балансу, вони часто нетерпеливі та поривчасті.
Отже, якщо у Вашому класі є дитина, що: швидко схоплює суть питання; має великий запас знань загального характеру; охоче вчиться; процес її навчання йде швидкими темпами; свою роботу виконує самостійно; надає перевагу індивідуальним видам діяльності; із задоволенням займається різними видами творчої діяльності; - значно випереджає однолітків за кількістю умінь, навичок і загальним розвитком, …радійте, у Вашому класі вчиться дитина з високим рівнем загальних здібностей.
А якщо Ваш учень: вразливий і артистичний, також дуже діяльний і енергійний; прагне практично реалізувати свої плани, ідеї, проекти; володіє в досконалості для свого віку технікою гри на музичних інструментах; відмінно малює; має артистичні схильності; добре володіє мовою; має великий словниковий запас, правильно будує фрази, швидко і виразно читає, … у Вашому класі вчиться майбутній учитель, актор, композитор чи інша знаменитість у мистецтві.
Ви звернули увагу на те, що: під час спортивних ігор дитина завжди виходить переможцем; школяр уміє координувати свої рухи; реальні досягнення учня в спорті значно вищі за рівень його однолітків; у дитини яскраво виражені вольові якості; школяр стійко переносить фізичну напругу, …Ваш учень має високий рівень спортивних здібностей.
У Вашому в класі є учень, що: багато читає не з примусу; може довго і зосереджено працювати над вирішенням якої-небудь цікавої проблеми; швидко вирішує математичні задачі; намагається швидко схопити суть питання і зробити загальні висновки; прагне впорядкувати слова, числа і т.д., звести їх у єдину систему; при відповіді на запитання враховує ступінь його важливості; має гнучке мислення; виявляє цікавість до техніки і не властиві для його віку навички й уміння при конструюванні, …це означає, що у дитини високий інтелектуальний потенціал, у неї високий рівень розумової працездатності
Якщо дитина: чимось глибоко зацікавившись, намагається зрозуміти суть питання, намагається обґрунтувати його, знайти логічне рішення, дати розумну відповідь; має "критичну жилку"; виявляє здатність до вдосконалювання; може розумно висловитися з широкого кола питань, …перед Вами обдарована дитина і їй потрібна Ваша підтримка!
Що стосується психосоціального розвитку, то обдарованим дітям, як правило, властиві такі риси:
- сильно розвинене почуття справедливості, що виявляється дуже рано;
- дуже яскрава уява, в якій вимисел і реальність зливаються воєдино;
- добре розвинене почуття гумору (обожнюють незгідності, гру слів і т. п.);
- спроби вирішувати проблеми, що є не під силу;
- перебільшені страхи й надмірне сприйняття невербальних проявів почуттів оточуючими, тобто підвищена вразливість і ранимість;
- всепоглинаюча цікавість і розмаїтість інтересів;
- іноді переривають дорослих, не дослухують відповідь на поставлене запитання, тому що люблять самостійно «докопуватись» до суті.
Існують такі форми та методи роботи з обдарованими дітьми:
- Класно-урочна (робота в парах,малих групах),різнорівневі завдання,творчі завдання.
- Консультації за проблемою, що виникла.
- Наукові гуртки.
- Дискусії.
- Ігри.
Ефективними є і такі форми роботи як:
- Предметні олімпіади;
- Інтелектуальні марафони;
- Різні конкурси і вікторини;
- Словесні ігри і забави;
- Проекти з різної тематики;
- Рольові ігри;
- Індивідуальні творчі завдання.
Методи роботи з обдарованими дітьми
- Пошуково – дослідницький (формується вміння формулювати проблеми).
- Проблемне запитання (при вивченні різних тем з предмету підбираються проблемні запитання, на які учень у підручнику готової відповіді не знайде).
- Побудова гіпотез (учні висувають власні гіпотези щодо вирішення наукового завдання).
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей?
- Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
- Підкреслюй інтерес дітей до нового.
- Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.
- Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її.
- Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
- Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи.
- Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
- Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті
- Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
- Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
- Розсіюй страх у талановитих дітей.
- Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.
- Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
- Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент.
- Допомагай оволодівати технічними засобами для записів.
- Розвивай критичне сприйняття дійсності.
- Вчи доводити починання до логічного завершення.
- Впливай особистим прикладом.
- Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
- Залучай до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.
- Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
- Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації.
- Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
- Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук.
- Пам'ятай, що учень "...це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити" (К.Д.Ушинський)
Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми
- Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми .
- Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .
- Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима.
- Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми.
- Бути доброзичливим і чуйним.
- Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
- Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
- Мати широке коло інтересів.
- Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних з навчанням обдарованих дітей.
- Мати педагогічну і спеціальну освіту.
- Мати живий та активний характер.
- Володіти почуттям гумору.
- Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення.
- Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
- Бути цілеспрямованим і наполегливим.
- Володіти емоційною стабільністю.
- Уміти переконувати.
- Мати схильність до самоаналізу.
Сучасна школа повинна допомогти обдарованій дитині розкрити всі свої здібності, навчити їх використовувати й розвивати, а це потребує певного перегляду як мети, так і самого процесу організації навчання. Вдосконалення системи роботи з обдарованими дітьми дійсно позитивно впливає на зростання їх успіхів і досягнень. |