Создание горизонтального CSS меню без изображения
КЗ "Красноріченський ліцей"Субота, 27.04.2024, 07:15

Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Поради психолога | Реєстрація | Вхід
Захист дітей

Меню сайту

Категорії розділу
Статті та нормативні документи [2]
Батькам [13]
Вчителям [8]
Учням [2]

Блог вчителя

Тести до ЗНО

Математика дистанційно

Дистанційне навчання

Дистанційне навчання

Дистанційне навчання

Дистанційне навчання

Блог вчителя історії

Соціально-психологічна служба

Дистанційне навчання

Головна » Статті » Вчителям

Робота з обдарованими дітьми

Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого- фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи.
Система навчання і виховання має забезпечувати всі умови для всебічного розкриття творчого потенціалу обдарованої дитини, створювати можливості для прояву її власної активності, самостійного руху й самоорганізації.
Проте ідентифікувати обдарованість дуже складно. В першу чергу тому, що важко відповісти на запитання: кого вважати обдарованим? Особливо якщо пошук відбувається серед дітей і молоді в період, коли їхні потенційні можливості ще остаточно не виявилися.

Обдаровані діти характеризуються:

  • наполегливістю,
  • надзвичайно розвиненою працьовитістю,
  • глибоким і стійким інтересом до певної діяльності.

Обдарованість – це не просто високий коефіцієнт інтелекту чи висока креативність,це поєднання трьох основних характеристик:

  •  інтелектуальних здібностей,
  • креативності,
  • наполегливості.

Існують критерії за якими можна визначити обдарованість дитини .
 

Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони:

  • часто "перескакують” через послідовні етапи свого розвитку;
  • у них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні;
  • рано починають класифікувати і категорувати інформацію, що надходить до них;
  • із задоволенням віддаються колекціонуванню. При цьому їхня мета – не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підстановках;
  • мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття;
  • можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них;
  • дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять будь-яких обмежень свої досліджень;
  • у ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв’язки, робити правильні висновки;
  • можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються” в своє заняття, якщо воно їм цікаве;
  • мають сильно розвинуте почуття гумору;
  • постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу;
  • визначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно;
  • часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію;
  • їм бракує емоціонального балансу, вони часто нетерпеливі та поривчасті.


Отже, якщо у Вашому класі є дитина, що: швидко схоплює суть питання; має великий запас знань загального характеру; охоче вчиться; процес її навчання йде швидкими темпами; свою роботу виконує самостійно; надає перевагу індивідуальним видам діяльності; із задоволенням займається різними видами творчої діяльності; - значно випереджає однолітків за кількістю умінь, навичок і загальним розвитком, …радійте, у Вашому класі вчиться дитина з високим рівнем загальних здібностей.


А якщо Ваш учень: вразливий і артистичний, також дуже діяльний і енергійний; прагне практично реалізувати свої плани, ідеї, проекти; володіє в досконалості для свого віку технікою гри на музичних інструментах; відмінно малює; має артистичні схильності; добре володіє мовою; має великий словниковий запас, правильно будує фрази, швидко і виразно читає, … у Вашому класі вчиться майбутній учитель, актор, композитор чи інша знаменитість у мистецтві.


Ви звернули увагу на те, що: під час спортивних ігор дитина завжди виходить переможцем; школяр уміє координувати свої рухи; реальні досягнення учня в спорті значно вищі за рівень його однолітків; у дитини яскраво виражені вольові якості; школяр стійко переносить фізичну напругу, …Ваш учень має високий рівень спортивних здібностей.


У Вашому в класі є учень, що: багато читає не з примусу; може довго і зосереджено працювати над вирішенням якої-небудь цікавої проблеми; швидко вирішує математичні задачі; намагається швидко схопити суть питання і зробити загальні висновки; прагне впорядкувати слова, числа і т.д., звести їх у єдину систему; при відповіді на запитання враховує ступінь його важливості; має гнучке мислення; виявляє цікавість до техніки і не властиві для його віку навички й уміння при конструюванні, …це означає, що у дитини високий інтелектуальний потенціал, у неї високий рівень розумової працездатності


Якщо дитина: чимось глибоко зацікавившись, намагається зрозуміти суть питання, намагається обґрунтувати його, знайти логічне рішення, дати розумну відповідь; має "критичну жилку"; виявляє здатність до вдосконалювання; може розумно висловитися з широкого кола питань, …перед Вами обдарована дитина і їй потрібна Ваша підтримка!


Що стосується психосоціального розвитку, то обдарованим дітям, як правило, властиві такі риси:

  • сильно розвинене почуття справедливості, що виявляється дуже рано;
  • дуже яскрава уява, в якій вимисел і реальність зливаються воєдино;
  • добре розвинене почуття гумору (обожнюють незгідності, гру слів і т. п.);
  • спроби вирішувати проблеми, що є не під силу;
  • перебільшені страхи й надмірне сприйняття невербальних проявів почуттів оточуючими, тобто підвищена вразливість і ранимість;
  • всепоглинаюча цікавість і розмаїтість інтересів;
  • іноді переривають дорослих, не дослухують відповідь на поставлене запитання, тому що люблять самостійно «докопуватись» до суті.
     

Існують такі форми та методи роботи з обдарованими дітьми:

  1. Класно-урочна (робота в парах,малих групах),різнорівневі завдання,творчі завдання.
  2. Консультації за проблемою, що виникла.
  3. Наукові гуртки.
  4. Дискусії.
  5. Ігри.
     

Ефективними є і такі форми роботи як:

  1. Предметні олімпіади;
  2. Інтелектуальні марафони;
  3. Різні конкурси і вікторини;
  4. Словесні ігри і забави;
  5. Проекти з різної тематики;
  6. Рольові ігри;
  7. Індивідуальні творчі завдання.
     

Методи роботи з обдарованими дітьми

  • Пошуково – дослідницький (формується вміння формулювати проблеми).
  • Проблемне запитання (при вивченні різних тем з предмету підбираються проблемні запитання, на які учень у підручнику готової відповіді не знайде).
  • Побудова гіпотез (учні висувають власні гіпотези щодо вирішення наукового завдання).

 

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей?

  1. Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
  2. Підкреслюй інтерес дітей до нового.
  3. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.
  4. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її.
  5. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
  6. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи.
  7. Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
  8. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті
  9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
  10. Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
  11. Розсіюй страх у талановитих дітей.
  12. Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.
  13. Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
  14. Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент.
  15. Допомагай оволодівати технічними засобами для записів.
  16. Розвивай критичне сприйняття дійсності.
  17. Вчи доводити починання до логічного завершення.
  18. Впливай особистим прикладом.
  19. Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
  20. Залучай до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.
  21. Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
  22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації.
  23. Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
  24. Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук.
  25. Пам'ятай, що учень "...це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити" (К.Д.Ушинський)
     

Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми

 

  1. Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми .
  2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .
  3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима.
  4. Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
     

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми.

 

  1. Бути доброзичливим і чуйним.
  2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
  3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
  4. Мати широке коло інтересів.
  5. Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних з навчанням обдарованих дітей.
  6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.
  7. Мати живий та активний характер.
  8. Володіти почуттям гумору.
  9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення.
  10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
  11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.
  12. Володіти емоційною стабільністю.
  13. Уміти переконувати.
  14. Мати схильність до самоаналізу.
     

Сучасна школа повинна допомогти обдарованій дитині розкрити всі свої здібності, навчити їх використовувати й розвивати, а це потребує певного перегляду як мети, так і самого процесу організації навчання. Вдосконалення системи роботи з обдарованими дітьми дійсно позитивно впливає на зростання їх успіхів і досягнень.

Категорія: Вчителям | Додав: yaanna-cuzishina-2013 (28.04.2015)
Переглядів: 1183 | Теги: пораді вчителю в роботі з обдарован, обдарованість, робота з обдарованими дітьми | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Наше опитування
З якою метою ви відвідуєте наш сайт?
Всього відповідей: 123

Форма входу

Пошук

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Новини osvita.ua

Час життя сайту


Наша адреса: 92913,КЗ "Красноріченський ліцей",кв.Верстатобудівників,5 смт.Красноріченське Кремінського р-ну Луганської обл © 2024
Сайт створено вчителем математики Прошельцовою О.А
Створити безкоштовний сайт на uCoz