Відомий педагог К.Д. Ушинський велике значення надавав принципу наочності під час навчального процесу. Він стверджував, що дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями.
Цим принципом активно користується і вчитель історії нашого освітнього округу,нашої школи Чекмарьова Л.В. Вона вважає, що навчання предмету буде успішним, якщо в учителя є бажання використати сучасні інноваційні технології та можливості і ресурси не лише освітніх установ. Вчитель застосовує у своїй практиці екскурсії до музеїв як форму додаткового навчального елемента. Уроки в музеї стають все більш привабливою формою діяльності, більш звичною у навчальному процесі і такою, що стрімко розвивається. Розвиток компетентності, продуктивної творчої діяльності та широкого світогляду з використанням можливостей музеїв – один з ефективних засобів навчання, розвитку та виховання. «Без осмислення історичної спадщини ми не зможемо творити майбутнє»- стверджує вчитель, і продовжує думку«в Європі практикують водити навіть дітей дитячого садка у музеї».
Знайомство з матеріалами шкільного музею
Для чого запроваджувати уроки в музеї? Відповідь у вчителя є. Її переконання в наступному.«Проблема оновлення змісту освіти, її модернізація засобами музеїв набуває особливої актуальності. На уроках у класі учні оволодівають аналізом і синтезом складних, але схематизованих та ідеалізованих об’єктів та явищ. Тому, якщо не звертатися до дійсності, в учнів формується уявлення, що ці явища та події відбуваються лише у класі за наявності приладів та певних умов. Ці хибні уявлення можна змінити на уроках в музеї. При цьому важливо: змінити роль учнів з пасивних відвідувачів музеїв на активних користувачів музейних ресурсів, перейти від поодиноких та епізодичних контактів учнів з експонатами до впровадження системи музейних уроків». Погоджуюсь з такою думкою і хочу доповнити,що музеї можуть не тільки ознайомити з наукою і культурою минулого, але й пов’язати їх з цінностями і досягненнями науки і культури сучасності. Ця якість надає музею особливої значущості для навчального процесу.
Екскурсія до краєзнавчого музею м. Кремінна
У стінах шкільного музею Чекмарьова Л.В. має змогу опиратися на музейні предмети, які мають емоційно-чуттєвий вплив на дітей. Музейні експонати здатні викликати у відвідувачів певне емоційне ставлення до минулого. Емоційно-чуттєве сприйняття і є основою мисленнєвої діяльності. Відвідування Кремінського краєзнавчого музею багато чим відрізняється від звичайного уроку, насамперед, тим, що основним джерелом нової інформації для учнів є не лише розповідь вчителя - предметника, а й фахівця музею. Діти разом із Ларисою Володимирівною із задоволенням поринули в українську минувшину нашого району, вони мали змогу наочно ознайомитися із предметами побуту, доторкнутися до речей, які за віком сягають часів давнини, познайомитися із тим, як жили і чим займалися наші прадіди. А цікава розповідь директора Кремінського районного краєзнавчого музею Єжової Л.О. доповнювалась унікальними експонатами музею. Старовинні речі несуть не тільки інформацію, а й залучають увагу, викликають почуття співпричетності та співпереживання. Варто зазначити, що музейні уроки виховують ще таку людську якість, як добродійність. Адже всі предмети, які містяться у стінах музею у дітей виховують почуття любові до своїх предків, сім’ї, рідного краю, а це все разом являється основою світлої любові до людини і людства, любові до рідної землі, до Батьківщини, що в умовах сьогодення є вкрай важливим.
Отже, вчитель зрозумів величезну соціокультурну роль музею як інституції взаємодії різних культур. Таке нове бачення освітньої парадигми засноване на вимогах сучасності і може стати ідеальним середовищем змін в освіті засобами культури. Головне завдання кожного вчителя на сучасному етапі – стимулювати в учнів інтерес до навчання та навчити самостійно здобувати знання, творчо їх використовувати. В арсеналі роботи Чекмарьової Л.В. є проведення інтегрованих уроків у шкільному музеї. Протягом року вчителі школи не тільки відвідували ці уроки, а і мали можливість стати їх учасниками.
Заступник директора з НВР Чернова О.І.
|