
Ще на початку навчального року учні 8-10 класів Красноріченського ліцею Луганської області отримали можливість долучитись до участі в проєкті «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» (навчальна дисципліна історія). Спочатку не все було зрозумілим. Виникало багато сумнівів, питань стосовно особистих можливостей, можливостей учнів, бо проєкт за своїми формою , змістом , насиченістю суттєво відрізняється від того , що ми звикли робити в повсякденній освітянській практиці. Проте зацікавленість та прагнення до пізнання нового надали поштовху в роботі з проєктом.
Що ж отримали учні від участі в проєкті за цей невеликий період? Насамперед—це знання, розуміння, практичний досвід у розпізнанні маніпулятивного впливу мас-медіа на суспільну свідомість. Учні навчились відрізняти правду від неправди, розпізнавати різні прийоми маніпулятивного впливу такі, як «Гра зі словами», «Посилання на авторитет», «Свої хлопці», «Образ героя, образ ворога», критично осмислювати різні джерела інформації, давати аргументовану оцінку.
Особисто для себе розцінюю участь у проєкті як крок до професійного зростання й вдосконалення, можливість відповідати вимогам сьогодення та йти в ногу з часом.
Під час класно-урочного навчання учнями опрацьовувались вправи, запропоновані в рамках проєкту «Вивчай і розрізняй: інфо-медійна грамотність». Так проведення вправи «Політична промова» при вивчені теми «Українська Центральна Рада»(10кл.), сприяло формуванню в учнів стійкої позиції до такої форми агітації і пропаганди як промова. В ході вправи учасники груп, користувались пам’яткою «Ознаки і методи пропаганди», активно відстоювали власні позиції, опрацювали поняття «автономісти», «самостійники», «політична промова», робили аргументовані висновки щодо основних ідей, цілей та шляхів їх досягнення українськими політичними партіями.
Вправа «Як відправити повідомлення?» (Засоби комунікацій у часи Першої світової війни) виконана при вивчені теми «Перша світова війна»(10кл.). Матеріали презентації посилювали ефект сприйняття і засвоєння матеріалу. Учні дізнались про канали комунікації під час Першої світової війни, змогли порівняти з сучасними , визначили їх роль і значення, а також оволоділи знаннями про протидію пропаганді, привели приклади аналогій з сьогодення. Учні вчилися систематизувати інформацію, висували свої гіпотези та оцінювали альтернативи.
Під час проведення відкритого уроку в 10 класі на тему «Українська держава» була виконана вправа «Маніпуляції навколо земельного питання». Виконання завдань вправи сприяло розвитку вміння визначати основні маніпуляції, пов’язані із земельним питанням у часи Центральної Ради та Гетьманату.
Аналізуючи матеріали статті «Селянська трагедія» С. Єфремова учні вчилися знаходити маніпуляції та перекручування в тексті, визначати її тип та емоційний вплив на людину. Робота з візуальним контентом - карикатурою «Приватна власність на землю касується» закріплювала навички учнів здобувати нову інформацію, висловлювати думку щодо інтерпретації подій, явищ, персонажів.
В ході виконання вправи «Аналіз фейкових новин часів Першої світової війни» (тема «Воєнні кампанії та події 1915–1916 рр»., 10кл.), учні розпізнавали фейкову інформацію і намагались зрозуміти її наслідки на прикладі неправдивих текстових повідомлень часів Першої світової війни. Вправа сприяла розвитку критичного мислення, діти оцінювали та інтерпретували події, аналізували передумови та причини події, а також проводили паралелі з сучасністю. Учні вчилися відрізняти факти від суджень, користуючись пам’ятками «Ознаки пропаганди» та «На що варто звернути увагу в медіатексті».
В результаті опрацьованої вправи «Аналіз історичних фотографій» (тема «Кримська війна», 9кл.), учні отримали розуміння того, як працюють медіа на прикладі роботи англійського військового фотографа Роджера Фентона, який знімав події Кримської війни. Діти аналізували історичні знімки, визначали позитивні сторони й пояснювали роль лубочних картинок у створенні образу героя; учні критично осмислювали медіатексти, робили висновки .
На уроці узагальнення знань за розділом ІІ у 9кл. учні відпрацювали в групах вправу «Аналіз реформ Марії-Терезії та Йосифа ІІ». Вони виступали в ролі журналістів, підготувавши інформаційне повідомлення про запровадження реформ Марії-Терезії та Йосифа ІІ. Учням вдалося обґрунтувати необхідність реформ та показати їхній вплив на українські території. Водночас вчилися визначати, чи дотримано журналістські стандарти, помічати вплив власників на роботу медіа; демонстрували розуміння понять цензури та самоцензури , вміння відрізняти факти від думок та суджень.
Виконання вправи «Промисловий переворот і українська преса» (тема «Що таке промисловий переворот?», 9кл.) сприяло розвитку в учнів вміння шукати та працювати із джерелами, що висвітлювали економічні новини, краще розуміти стилі і жанри журналістських повідомлень. Дев’ятикласники вдосконалювали навички роботи з медіатекстами, висловлювали свої судження стосовно змісту джерел та їх впливу на громадську думку.
Восьмикласники при виконанні вправи «Займи позицію» та «Світове кафе» (тема «Люблінська унія») впевнилися, що в житті завжди важливо вміти поглянути на ситуацію з різних боків, бо це допоможе сформувати виважену думку про неї. Учні аналізували оцінювали й інтерпретувати події, робили припущення, висловлювали свою позицію, шукаючи вагомі аргументи й фіксуючи їх в картках.
При виконанні вправи «Блогерство чи журналістика (поява Пересопницького Євангелія)?» тема «Церковне життя та братський рух» учні, переглянувши відео відеоблогерки Kateryna Tka., змогли дати відповіді на ключові питання таблиці щодо мети, фактажу та засобів, які використала журналістка для впливу на цільову аудиторію. Діти вчилися розрізняти факти від суджень та критично осмислювати побачене. Вправа сприяла розумінню того, що відеоблогерство — допустиме джерело інформації, якщо воно базується на фактах, які можна перевірити й переслідує мету популяризації історії України і підвищення національної свідомості українців.
Отже, використання вправ проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» на уроках історії робить навчальний процес більш продуктивним. Учні, виконуючи практичні завдання, набувають предметних і життєвих компетентностей. Таким чином, можна стверджувати що вправи проєкту підвищують ефективність уроків історії .
Розуміння того, що участь у проєкті робить кожного з нас більш свідомими й активними громадянами суспільства мотивує до подальшої роботи в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність».
Вчитель історії Коваль І. А. |