Соціально-психологічна служба |
|
|
Засідання "філософського столу" "Творчий вчитель – талановитий учень?"
[
· Google Диск (38,8 КБ (39 803)
]
| 26.11.2013, 19:19 |
Мета: мотивація діяльності районного методичного обєднання вчителів світової літератури з розвитку та реалізації творчих можливостей у навчально-виховному процесі. Завдання: • Систематизувати теоретичні знання з теми "Творчий вчитель – талановитий учень? ”. • Визначити методи роботи, що впливають на підвищення творчого потенціалу педагогів. • Виявити умови для реалізації творчих можливостей педагогів. Форма проведення: "філософський стіл”.
Метод: колективна творча діяльність.
Методичне забезпечення: • Презентація. • Відеозапис фрагменту уроку майстер – класу учасника конкурсу « Вчитель року – 2014» А. В. Разумної.
Етапи проведення « філософського столу»
1-й етап - інформаційний. Теорія питання.
Виступ учителя – методиста світової літератури О. Л. Хмельницької.
Основні аспекти виступу: • дати визначення поняттю «творчість»; • ознаки творчої діяльності учителя і учня; • групи творчих педагогів; • результати діагностики визначення рівня сформованості досвіду творчої педагогічної діяльності педагогів у Кремінському районі.
Педагогічна праця не творчою не буває і бути не може, бо неповторні діти, обставини, особистість самого вчителя, і будь-яке педагогічне рішення повинно виходити з цих завжди нестандартних факторів. Якщо ж дії людини, що працює з дітьми, не враховують цих особливостей, то його праця лежить вже за межею того, що називається словом "педагогіка”. (М.М. Поташник) Таким чином, педагогічна діяльність - це вияв постійного різнобічного творчого потенціалу. Творчість - це все, що нас оточує. Насамперед, це процес і результат творчої діяльності: культура, мистецтво, знання, праця, краса. З позиції філософії творчість - діяльність людей, яка перетворює природний і соціальний світ у відповідності з цілями і потребами людини на основі об'єктивних законів реальної дійсності. У психолого-педагогічній науці розрізняють як психологію, так і педагогіку творчості. Під психологією творчості розуміється область знань, що вивчає творення людиною нового, оригінального, корисного в різних сферах діяльності. В центрі уваги вчених - психологів знаходяться питання про структуру творчості, про шляхи, що ведуть до відкриття нового, про пізнавальної ролі інтуїції, уяви, передбачення і т.д. Педагогіка творчості - наука про педагогічну систему двох взаємопов'язаних видів людської діяльності: педагогіки виховання та самовиховання особистості в різних видах діяльності і спілкування. Мета педагогіки творчості - формування творчої особистості, для якої характерна стійка спрямованість на творчість, творчий стиль в одному або кількох видах діяльності. У роботах теоретиків і практиків педагогіки творчість розглядається і як процес, і як результат діяльності педагога і його вихованців. Педагогічна творчість має таку особливість, що змістом його є творіння людини, яке завжди неповторне, унікальне. Головними ознаками творчості є : ( за М. Поташник) • Створення нового або суттєве вдосконалення відомого; • Оригінальність, неповторність продукту діяльності, її результатів; • Взаємозв'язок творчості і саморозвитку, самовдосконалення, тобто творча людина постійно працює над собою, над створенням нового. Отже, творча діяльність - це процес створення нової інформації або продукції з високими показниками їх кількості та якості з найменшою витратою часу і сил. (А.І. Кочетов). У сучасних умовах все більше з'являється вчителів-майстрів своєї справи.. Творчість і майстерність - одне і те ж чи ні? (Питання учасникам « філософського столу») Майстер - це працівник, який досконало володіє своєю професією, а майстерність, як правило, пов'язують з великим досвідом.. Творчим може бути і молодий вчитель, ще не майстер. За рівнем творчості педагогів можна розділити на кілька груп .У першу групу входять вчителі, які володіють набором стандартних прийомів, здатні створювати нове в рамках нескладної діяльності; інша група - педагоги, які прагнуть виробити нову систему методів в умовах більш складної діяльності і, нарешті, педагоги, що створюють систему навчальних технологій. В листопаді ми проводили діагностику визначення рівня сформованості досвіду творчої педагогічної діяльності педагогів у нашому районі.( Додаток 1) Творчий навчально-виховний процес вимагає від педагога його духовних і творчих сил, знань характерних для творчої діяльності.
2-й етап - "філософський стіл” за методикою колективної думки.
Робота творчих груп по запропонованих питань. Оформити свої відповіді на ватмані або у вигляді презентації ( за можливостями).
Перша творча група: Які здібності людини є сходинками до педагогічної творчості? Фактори, що сприяють розвитку творчої активності? Джерела творчості?
Здібності: Вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати, виділяти головне, передбачати; здібності - гнучкість і нестандартність мислення; комбінування, реконструювання; бачити проблеми і протиріччя. Фактори: система дидактичних умінь, аналітичний підхід до визначення якості викладання, аналіз розвитку творчих здібностей: впровадження педагогічного досвіду, колективна робота над науково-методичною проблемою, самоосвіта, система стимулювання педагогічної праці. Джерела: вивчення досвіду колег, читання наукової літератури, картотека цікавих фактів, питання учнів, які аналізуються, спілкування з колегами, друзями, учнями. Висновок.Таким чином, творчий педагог - володіє науковим, психолого-педагогічним мисленням, високим рівнем педагогічної майстерності, критичним мисленням і розумним використанням передового педагогічного досвіду.
Друга творча група: Які умови потрібні для того, щоб учитель розвивався творчо? Чи є вони у нас в школах? Якщо ні , то що для цього нам потрібно змінити?
Умови: морально - психологічний клімат колективу, стимулювання до нестандартних рішень, матеріальна база, свобода критики, проведення дискусій, вплив особистості керівника, наявність вільного часу. Таким чином, щоб наш колектив розвивався творчо потрібно: • точність у всьому; • дисципліна; • порядність; • натхнення; • уміння слухати критику; • увага; • воля; • впевненість у власних силах; • здатність доводити справу до кінця; • високий загальний рівень розвитку; • знання своєї справи.
Третя творча група: Які якості творчого педагога дозволяють виявити і розвинути творчий потенціал учня? В чому полягає завдання педагога з розвитку творчості учнів?
Якості: педагогічний такт, здатність до співчуття, співпереживання, артистизм, вміння ставити несподівані питання, створення проблемних ситуацій, заохочення вчителем дитячої уяви. Таким чином, формування творчої особистості розглядається як двосторонній процес, пов'язаний, з одного боку, з виробленням необхідних якостей творчої особистості вчителя, з іншого - з формуванням у нього досвіду творчої діяльності. Визначити рівень творчих умінь учнів на уроках можна за допомогою заняття-тренінгу. Ми сьогодні певним чином торкнемося творчої діяльності учнів, але це тема іншого засідання , та цей тренінг допоможе вам визначити рівень сформованості репродуктивних або творчих умінь.
Четверта творча група: Методи і прийоми творчої роботи (приклади з практики). Форми педагогічної творчості.
Форми: творчі групи: проблемні, ініціативні; розробка моделей, схем, рекомендацій щодо застосування на практиці. Показ фрагменту уроку А. В. Разумної.
3-й етап - практичне обґрунтування питань. 1.Виступи педагогів від творчих груп. Обговорення. 4-й етап - підведення підсумків "філософського столу”. 1. Оцінка діяльності учасників педради, його результативність.( Додаток 2) 2. Прийняття рішення. (робота експертної групи). Додаток 1 Визначення рівня сформованості досвіду творчої педагогічної діяльності вчителів.
Зміст питань.
1. Чи можете ви дати визначення поняття «педагогічний досвід»?
- Ні, не можу.
- Розумію, але важко сформулювати.
- Для мене це не важко.
2. Як часто у своїй педагогічній практиці ви зверталися до педагогічної теорії?
- Епізодично, не бачив (ла) в цьому особливої потреби.
- Часто, але, як правило, у межах свого навчального предмету.
- Постійно, використав (ла) в своїй роботі останні досягнення педагогічної теорії.
3. У своїй педагогічній діяльності ви:
- Часто допускаєте теоретичні та практичні помилки.
- Рідко помиляєтеся, вмієте пов'язати теорію з практикою.
- Вміло застосовуєте отримані в процесі навчання знання.
4 . Якого виду педагогічна діяльність переважає у вас?
- В основному репродуктивна, відтворює, використовуючи наявні в учнів знання, уміння.
- Репродуктивна, але з елементами творчості.
- Творчо-репродуктивна.
5 .Якщо у вас виникла цікава педагогічна ідея, то чи здатні ви, попередньо теоретично обґрунтувавши її, експериментально її перевірити?
- Мені це буде зробити складно.
- Не завжди.
- Так , мені вистачає теоретичних знань та способів практичної діяльності.
6. Чи є у вас потреба поповнювати свій досвід творчим досвідом інших педагогів?
- Ні, вважаю, що прийду до всього сам (а).
- Дивлячись який педагог, це дуже індивідуально.
- Вважаю це обов'язковою умовою становлення професіоналізму педагога.
7. Зустрічаючись з цікавим педагогічним досвідом, ви:
- Спостерігали і оцінювали.
- Спостерігали, оцінюючи і виділяючи нове, творче в ньому.
- Спостерігали, оцінювали й аналізували нове, творче з позиції можливості і необхідності застосування у своїй творчій діяльності.
8. Яким чином ви відчуваєте потребу в постійній педагогічній творчості.
- Поки про це говорити рано.
- Мінімально.
- Відчуваю в ньому постійну необхідність.
9. Здатні ви, узагальнивши результати своєї педагогічної діяльності, підготувати виступ, написати творчу роботу, статтю, дисертацію, тобто провести власне педагогічне дослідження?
- Мабуть, але тільки у вигляді невеликого творчого виступу, звіту.
- Мені це цікаво, зміг (ла) би.
- Я вже працюю в цьому напрямку.
Додаток 2 Вісім заповідей творчої особистості.
1.Будь господарем своєї долі. 2.Досягни успіху у тому, що ти любиш. 3.Додай свій внесок у конструктивну справу. 4.Будуй свої відносини з людьми на довірі. 5.Развивай свої творчі здібності. 6.Культивуй у собі сміливість. 7.Піклуйся про своє здоров'я. 8.Не втрачай віру в себе.
|
Категорія: Українська мова та література. Зарубіжна література | Додав: hmelena
|
Переглядів: 2026 | Завантажень: 306
| Рейтинг: 0.0/0 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|
|
Статистика |
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
|