Формування в учнів патріотичної складової успішно вирішується на уроках та позакласних заходах зі світової літератури. Літературні твори – це один з найдоступніших для дітей видів мистецтва, який тісно пов’язаний з життям, порівняно легкий для сприймання і розуміння, має великий виховний потенціал. Щоб художній твір виконував свої функції, дітей необхідно підготувати до його сприйняття. Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується, зазначав В. О. Сухомлинський. Курс світової літератури багатий на можливості формування почуття обов’язку. Словами Сент-Екзюпері він промовляє до читачів: „Ми відповідаємо за тих, кого приручили”. Вальтер Скотт звертається до сторінок свого роману „Айвенго” з „чоловічим” постулатом: вмійте захищати жінку, поважайте людину не за її національність, а за її моральні якості. Микола Гоголь дає можливість морального вибору своїм героям, але забороняє піднімати руку на своїх рідних – братів, батьків, товаришів.
Урок зарубіжної літератури – це урок виховання громадянськості, почуттів добра і краси, утвердження високих моральних ідеалів, формування гармонійно розвиненої особистості, активної життєвої позиції школяра. Завдання словесника полягає в тому, щоб засобами художнього слова зуміти знання перетворити в переконання, зробити ці ідеї осмисленими, усвідомленими, глибоко продуманими.
Так, протягом останніх років склалася своєрідна система творчих завдань громадянсько – патріотичного спрямування. Пропоную ознайомитися з найбільш цікавими видами творчих робіт учнів.
У 5 класі дітям пропоную :
- Скласти, записати, проілюструвати збірочку загадок своєї родини
- Скласти невеличку розповідь: “ Якби я був чарівником, кого зі своїх друзів нагородив? За що? Чим?
- Створи поетичну збірку своїх улюблених поезій про природу. Дай назву збірці, проілюструй її.
- Готуємо театральні промінчики і даруємо їх малюкам після вивчення повісті « Ніч перед різдвом»
- Флешмоб до дня рідної мови з закладинками: « Рідне слово». «Рідна пісня» «Рідні квіти» для різних письменників, як вони були повязані з Україною.
І нехай діти слухають спів соловейка, цвіркуна, чи сопілку під час вивчення творів Андерсена та Кітса.
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ
подорожі на веселому потязі із зупинками – цікавинками
5 клас – підсумковий урок - проект
Зупинка «Юні ерудити»
- Вікторина «Люби, вивчай свій рідний край, прислівя та приказки згадай».
- Містечко Кросвордія і Ребусиндія .
Зупинка «Майстерня Олівця –Малювця»
- Чарівні перетворення білого аркуша. Гра – загадка « Відгадай прислівя» « Відгадай загадку» «Відгадай казку».
Зупинка «Театральна»
- Поетичне намисто. Вірші поетів рідного краю.
- Казка вчить як на світі жить. Теаральна мініатюра.
Зупинка «Музична»
- Пісня про Україну та світ.
У 6 класі :
- Підготуй відеоряд про життя, побут, звичаї українців.
- Склади ілюстровану схему “Ідеал людини Ж.Верна”
- Спробуй написати присвяту герою – мандрівнику.
- Підготуй повідомлення на тему: “Чи є у людей, зображених Р. Бредбері, шанс змінитися на краще.”
- Створити колаж «Справжні життєві цінності» до казки “Маленький принц” (групова робота).
- Напиши невеличке оповідання про майбутнє. Яким ти його уявляєш? Яким буде суспільство? Які проблеми хвилюватимуть людство? ( після .бредбері « Посмішка»)
- Творча уява « Я малюю ...» (зиму, осінь. Весну, але поетичними рядками»
Вихованню особистості, формуванню особистих якостей людини-патріота допомагають такі розділи програми зі світової літератури у 7 класі : «Героїчні пісні й балади у світовій літературі», «Героїчне минуле у літературі», «Україна та її історія в літературі», «Мистецтво бути людиною», «Література проти війни».
Твори-взірці патріотизму та боротьби за незалежність, відстоювання гідності й свободи особистості, уславлення подвигу народу у боротьбі проти загарбників: М. Гоголь «Ніч перед Різдвом», Р.М. Рільке «Пісня про правду», А. Міцкевич «світязь» А. Міцкевич «Альпухара», Р. Стівенсон «Вересовий трунок»,В. Короленко « Сліпий музикант», Вальтер Скотт «Айвенго», Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», Р. Кіплінг «Якщо...».
Види творчих робіт :
· Створи добірку ілюстрацій “Природа у повісті “Тарас Бульба”.
· “На це варто витрачати час (…? !)”: постав один із знаків і закінчи роботу роздумами з власного досвіду. (За новелою “Останній дюйм” Д.Олдріджа)
· Напиши твір – роздум за однією з тем : “Як порозумітися з людиною?”, “Їм обом потрібен час…” , “Милосердя : норма життя чи поодинокий випадок?”.
· Збери інформацію для шкільного музею “Участь моїх рідних у Великій Вітчизняній війні”.
· Створи поетичну сторінку : “Поезія обпалена війною…” . Добери фото, ІПідготуй літературну сторінку “Моя улюблена балада”, на якій розмісти інформацію про твір, автора, цікаві моменти, ілюстрацію тощо
· Елемент заключного уроку: Ці квіти тобі, Україно! Які квіти могли б подарувати письменники нам, сьогоднішнім. Укладаємо букет, уквітчуємо ним карту України.
У 8 класі
· Напишіть уявного листа нащадкам від імені Вергілія. Розпочніть його цитатою з епітафії: “Я оспівував пасовиська, села і героїв”.
· Створіть сторінку : “Афоризми від…”
· Напишіть твір – роздум “Моральні принципи давніх римлян, що знайшли своє відображення в образі Енея”.
· Створити візитку “Види давньогрецької лірики”.
· “Прометей – світла людина”. Твір – мініатюра про сучасника або історичну особу, чиє життя можна порівняти з життям Прометея.
· Оформіть поетичну сторінку про природу, використовуючи вірші Лі Бо.
· Адресовані людям вірші – найщиріший у світі лист.”(Ліна Костенко). Напишіть листа сучасникам , від імені Омара Хайяма, використовуючи його поетичні рядки.
· Напишіть твір – мініатюру “Чи готовий я вирушити в похід разом з Дон Кіхотом?”
· 9 клас: Створення карти заочної подорожі « Шляхами Сковороди»
· Уласти словничок « Перекладацький дивограй» - особливості перекладу творів зарубіжної літератури вітчизняними перекладачами.
· Поетичний всеобуч: « Мої спроби» - перекладаємо українською.( цей елемент використовувала на заняттях літературного гуртка.
10 клас:
· “Волт Вітмен був не тільки речником Америки. Він був її дзеркалом”. (В.Коротич)
· Створіть поетичну сторінку “Волт Вітмен – “дзеркало Америки”(випишіть цитати з поезій В.Вітмена, що найповніше характеризують тематику його творів, коротко прокоментуйте їх).
· Створіть сторінку-враження “Всі барви й кольори, всі аромати й тони в поезії чистого мистецтва”(процитуйте улюблені вірші, напишіть про свої власні враження).
· Висловте свою думку: що таке Краса і де її шукати?(Використайте поетичні ряди Створіть літературний портрет ліричної героїні з “Реквієму” А. Ахматової для уявної галереї літературних портретів героїв ХХ ст.
· Намалюйте малюнки-асоціації до прочитаних творів, визначивши в них авторське начало.
· Створіть сторінку комп'ютерної публікації або запропонуйте матеріал до неї на тему: ”Любов – це серце усього” (В. Маяковський), у якій розкажіть про свої враження від поезії “Срібної доби”.
· Створення збірки – презентації « зарубіжні письменники і Україна»
Цей проект присвячений життю та діяльності видатного поета та художника, чия літературна спадщина вважається основою української літератури й сучасної української мови. У роботі над проектом учні проведуть дослідження життя і творчості Т.Г.Шевченка, познайомляться з Шевченком-художником, проведуть віртуальну екскурсію місцями Кобзаря, відтворять поетичну діяльність письменника у власних малюнках та поетичних творах.
Участь у проекті допоможе визначити значення Т. Г. Шевченка в українській мові та літературі.
Учні презентують свої роботи:
- «Гумористичні струни Кобзаря»
- «Жінки в житті і творчості Шевченка»
- «Образ Тараса Шевченка у творах поетів Луганщини»
- «Штрихи пера і фарби у творах Шевченка»
- «Шевченко – художник»
- «Географічними місцями Тараса Шевченка»
- «Музика і Шевченко» -
- «Тарас Шевченко – громадський діяч»
- «Пам'ятники Тарасу»
Формування у підлітків духу патріотизму, незалежності, відчуття власного «Я» відбувається в процесі уроку та у позакласній роботі зі світової літератури, якщо націлювати школярів на пошуки подібності літературних образів з реальними героями та аналізувати їх вчинки.
|