Як добре кожен день приходити в нашу школу - наш дім, де завжди є затишок і тепло, де приємно і комфортно. Хто ж створює такі умови для навчання наших учнів? Це вирішили з'ясувати учасники рейду «Наша школа + енергозбереження», присвяченого Всесвітньому Дню енергозбереження, який відзначався 11 листопада.
Актуальність даного проекту полягає в тому, що проблема сьогодення - енергетика й енергозбереження, є актуальною не лише для нашої школи, а й для нашої країни загалом. В цьому переконалися наші учні, приймаючи вже кілька років участь в Міжнародному конкурсі «Енергія і середовище», мета якого знайти нові шляхи енергозбереження в нашій країні. Ми переконані - кожна людина повинна замислитися над тим, як зменшити споживання електроенергії, тепла і води, при цьому не позбавляючи себе можливості комфортного існування. Адже наше життя не можливе без побутової техніки, теплої води і тепла в наших оселях. Але, ресурси нашої планети постійно зменшуються зі стрімкою швидкістю, це ми й хотіли довести нашим учням під час проведення рейду до Дня енергозбереження.
Ми намагаємося довести до дорослих та дітей важливість цього питання, бо неефективне використання електричної енергії є головною причиною існуючих на Землі екологічних проблем, одна із яких зміна клімату.
Метою творчого проекту визначення шляхів енергозбереження в нашій школі та запровадження енергозберігаючих технологій;
ознайомлення і залучення учнів до розв’язання проблем енергозбереження, як одної із передумов стійкого екологічно-безпечного розвитку;
виховування економічного і екологічного мислення учнів, почуття патріотизму, відповідальності за те, що відбувається довкола.
Завдання проекту:
- Розширити діапазон знань з проблеми енергозбереження серед учнів нашої школи.
- Формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності через метод проектів як форми навчання, що забезпечує уміння самостійно набувати знання і застосовувати їх на практиці.
- Дослідним методом навчити збирати, аналізувати, систематизувати і поширювати інформацію.
- Сформувати групи за напрямками дослідження і навчити співпраці в групах.
- Презентація матеріалів дослідження через оформлення стенда «Наша школа + енергозбереження» в кабінеті фізики.
- Висвітлити матеріали дослідження в районній газеті.
Очікувальний результат.
- Збільшити кількість учнів, які набудуть навичок пізнавальної і дослідницької діяльності через метод проектів.
- Учасники рейду «Наша школа + енергозбереження» в результаті дослідницької роботи розширять свої знання з питань енергозбереження.
- Переконаємо наших учнів і місцеву громадськість, що неефективне використання електричної енергії - одна із причин зміни клімату на землі.
- Знайдемо прості енергетичні рішення, які можна вжити в нашій школі.
- Підвищимо активність громадськості з питань енергозбереження в нашому селищі та Кремінському районі.
- Підготовимо презентацію «Наша школа + енергозбереження» в кабінеті фізики та виступ учасників рейду на научно-практичній конференції шкільного округу.
- Покажемо доцільність використання тематики енергозбереження вчителями будь-якого шкільного предмета.
План виконання проекту.
- Організаційно – підготовчий етап.
- Обговорення проблеми, визначення напрямків дослідження, завдань проекту
- Створення організаційного комітету проекту
- Систематизація нормативної бази
- Тренінг для учасників проекту «Проект – як метод дослідницької діяльності»
- Оформлення інформаційного стенду в кабінеті фізики
- Підготовка виступу на науково-практичній конференції шкільного округу.
- Основна діяльність проекту.
Проблема, над якою будемо працювати.
З уроків історії, географії та фізики ми знаємо, що народження енергетики відбулося кілька мільйонів років тому назад, коли людина навчилася використовувати вогонь. Прекрасний міф про Прометея, дарувавшого людям вогонь, з’явився в Древній Греції набагато пізніше того, як в багатьох частинах світу були засвоєні методи отримання і гасіння, збереження вогню і раціональне використання палива. Людству потрібна енергія, при чому потреби в ній збільшуються з кожним роком, що веде до забруднення навколишнього середовища. Останнім часом вчені пов’язують неефективне використання енергоресурсів з однією з глобальних проблем людства – зміною клімату. «Згубні наслідки зміни клімату вже очевидні» - зазначено у Декларації ООН. Саме швидкість зміни клімату є загрозою значних змін природних екосистем та людського суспільства. Тому проблема енергозбереження є не лише проблемою вартості тепла, води, електрики. В першу чергу, це є проблема нашого майбутнього.
Ефективне використання енергії залежить від політики держави у галузі енергозбереження. В Україні створено декілька національних програм, спрямованих на ефективне споживання енергії у промисловості й побуті. Я пропоную і нам сьогодні приєднатися до вирішення проблем енергозбереження та визначити напрямки та шляхи енергозбереження у нашій школі. І всім разом переконати учнів нашої школи та громадськість у необхідності заощаджувати енергію в усіх її видах і навчити, як це робити таким чином, щоб внести свій внесок в рішення проблеми – зміни клімату.
- Створення дослідницької групи.
- у здійсненні проекту беруть участь учні 11-Б класу, яких тренер об’єднує у 8 груп по 2-3 чоловіка;
- термін реалізації проекту – 2 тижні.
- Підготовка інструкції для учнів.
Як добре кожен день приходити в нашу школу – наш дім, де завжди затишно і тепло, де приємно і комфортно.
Наша мета: з’ясувати, хто ж створює такі умови для наших учнів? Для цього проведемо дослідження, тому кожна група отримує своє завдання.
І група. З’ясує, хто ж створює тепло в нашій школі? Для цього вам потрібно взяти інтерв’ю у оператора газової котельні, яка обслуговує нашу школу та підрахуйте вартість газу, яка витрачається за добу.
ІІ група. Яка кількість електроенергії витрачається на приготування їжі в нашій шкільній їдальні та її вартість.
ІІІ група. Разом з технічним працівником школи, підрахує вартість електроенергії, яка витрачається на освітлення, подачу води в нашому туалеті та скільки ми платимо комунальному господарству за каналізацію.
IV група. Звернеться до вчителя інформатики, щоб разом з ним розрахувати, яка кількість електроенергії витрачається на обслуговування комп’ютерів та її вартість.
Групи V-VII. I Здійснює рейд по класним кімнатам, де разом з учнями, які в них навчаються, обчислюють вартість витраченої електроенергії при тарифі 0,83 копійки за 1кВт*год, а також за 30 днів. Разом з учнями знайти шляхи енергозбереження в нашій школі та записати їх пропозиції.
- Результативно-узагальнюючий етап.
- Опрацювали та проаналізували матеріали досліджень
- Осмислили та надрукували матеріали досліджень (див. додаток 1,2,3,4,5,6,7,8)
- Зацікавили та залучили нових активістів для пропаганди питань енергозбереження
- Розширили коло небайдужих до проблеми енергозбереження серед громадян нашого селища та району
- Систематизація та формування висновків (див. додаток 9)
- Складання плану презентації
- Підготовка матеріалів до науково-практичної конференції
- Презентації.
- Виступ експертів на науково-практичній конференції
- Створення інформаційного стенду «Наша школа +енергозбереження» в кабінеті фізики
- Публікації в районній газеті «Кремінщина» (див. додаток 10)
- Оцінка.
- Результати досліджень – якість знань, навичок
- Оцінка зусиль учнів, їх креативність, творчий потенціал
- Активність кожного учасника проекту в співвідношенні з його індивідуальними можливостями
- Самостійність, відповідальність під час участі у проекті
- Результати реалізації.
Людство крокує просторами 21 століття і вирішує глобальні проблеми сьогодення, одна з яких – зміна клімату. Учні нашої школи бачать одним із шляхів вирішення цієї проблеми в енергозбереженні. Разом ми дійшли висновку,що економія енергії має дуже велике значення для нашої школи і учні запропонували ідеї того, як можна економити електроенергію, тепло та воду в нашій школі.
- На зимовий період щільно запаковувати вікна, а в майбутньому замінити їх на пластикові.
- Стежити, щоб в кабінетах не було протягів.
- Провітрювати приміщення в осінній та зимовий період швидко та ефективно протягом кількох хвилин.
- Вимикати світло в кабінетах на перервах.
- Замінити електролампи потужність 100 Вт на енергозберігаючі лампи.
Ми закликаємо і вас: «Бережіть електроенергію, тепло і воду вдома, в школі, на роботі!»
Я, як вчитель, переконалася, що тематика енергозбереження має колосальний практичний вплив на свідомість учнів, тому вчителю будь-якого шкільного предмету потрібно пам’ятати про виховну роль тем енергозбереження і використовувати їх на своїх уроках.
Автор: Кузнєцова Алла Вікторівна, вчитель фізики Красноріченської ЗОШ І-ІІІ ступенів Кремінської районної ради, Луганської області.